Последователи

неделя, 13 май 2018 г.

Как комунизмът решаваше кой да има висше образование



"Никога не съм позволявал на училището да попречи на образованието ми." Марк Твен

Лидерът на Боко Харам(както и много други диктатори от Африка - бел. ред.) получил висшето си обрЯзование във варненския Технически университет, без да посещава лекции,... докато въртял чейндж около хотел "Черно море" ,...естествено със съдействието на ДС - ТОРА НОСТРА


Лидерът на Боко Харам, Абубакар Шекау : Заколете когото можете!

                  


Разговор с Пепка БОЯДЖИЕВА - професор в Института за изследване на обществата и знанието, БАН. Почетен професор по социология на образованието в Университета в Нотингам, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски” и Нов български университет.

- Преди време излезе книгата ви „Социалното инженерство. Политики на прием във висшите училище през комунистическия режим”. Какво означава социално инженерство в образованието?

- Това са целенасочени политики за радикална промяна на обществото в съответствие с принципите и ценностите на комунистическата идеология. При висшето образование целта беше превръщането му в инструмент за осъществяване на комунистическия идеал. Социалното инженерство присъства на „входа” на висшите училища, на „изхода” им и в самия процес на обучение. На „входа” има партиен контрол върху приема на студентите (броя им, специалностите, „моделиране” на социалния състав). В обучението има идеологическото налагане, а на „изхода” завършилите получаваха разпределение.

- Какви форми на дискриминация имаше при приема?

- Още от първите години на новата власт паралелно протичат два процеса - на „затваряне на вратите на висшите училища” за кандидат-студенти от определени социални групи и на широко отваряне чрез създаване на привилегии за други.

Ограничаването на достъпа до висшето образование става чрез различни механизми: а) отстраняване на вече приети студенти заради неблагонадеждност - произход на кандидата и на родителите му, политически възгледи; б) забрана за определени категории хора да кандидатстват; в) въвеждане на т. нар. ОФ бележки през 1946 г. Те са един от най-ефикасните инструменти за регулиране на социалния състав на студентството, а оттук и на достъпа до ръководни позиции слоеве. Това не е просто характеристика на кандидат-студентите, а политическа оценка за тях и техните родители. Много скоро ОФ бележките се превръщат в мерило за политическа благонадеждност, засвидетелстване на лично приятелство. По съдържание приличат на доноси за общественото поведение и личния живот на кандидат-студентите и семействата им.

- За кого са били привилегиите?

- Системата се създава постепенно, но и през 1989 г. наредбата за прием предвижда 55% от студентите да се приемат на основата на различни привилегии. Те реално облагодетелстват много представители на най-бедните и социално слаби слоеве и така съдействат за намаляване на обществените различия. От друга страна обаче привилегиите за децата на активните борци против фашизма и капитализма са елемент на привилегирования статут за множество длъжности от партийната и държавната йерархия. Те задълбочават съществуващите социални неравенства и разграничават елита от не-елита, стават знак за принадлежност към висшата класа и номенклатурата.

През всички етапи на комунизма социалните привилегии при приема във висшите училища са приоритет. Те са: според социалния и политически статус на родителите (деца на работници и селяни и на активни борци), работнически статус (младежи, заети в производството и селското стопанство), местоживеене (жители на определени окръзи), етнически произход (български турци и българомохамедани) и други. Премахнати са с решение на ЦК на БКП от 22.VІІІ.1987 г. Деморализиращият им ефект идва от трансформацията им в „лични привилегии с обществено оправдание”.

- Най-дразнещи бяха привилегиите за деца на активни борци. Кога се появяват те?

- Още през 50-те години изцяло в нарушение на законите и наредбите ЦК на БКП започва да изпраща в Министерството на просветата списъци с деца на „наши другари” за допълнително приемане, които министерството препраща на ректорите. Така например през лятото на 1957 г. по списъци „отгоре” са приети около 10-15% от всички първокурсници. Средният брой на записаните извън правилата „деца на наши другари” е около 300-400 годишно. Получилите на конкурсни изпити оценка среден 3,00 се поканваха с телеграма от съответното висше училище да се запишат. Срещат се случаи на записване и с двойка.

С постановление от 1959 г. на ЦК на БКП се решава „децата на активните борци против фашизма и капитализма да се приемат във ВУЗ с предимство. За тях да се предоставят освен предвидените в плана 10% по отделните специалности до 15% извън плана на общия брой на местата, за които те да се състезават помежду си.“ Това се запазва до 1987 г. включително, като понякога се ползва и от внуците на активните борци.

Привилегии има и за „наши деца”, които не са били в състояние да изкарат и тройка. Това са най-дълго запазилите се привилегии - за завършилите работническите курсове, т. нар. целеви прием. Ето какво казва по темата проф. Илчо Димитров, ректор на Софийския университет „Св. Климент Охридски” (1979-1981): „Нерядко за реалните нужди на селищата се представяха амбициите на местни кандидати. Тогава след приемането на кандидата договорът с властите се разваляше. Оказваше се, че потребност от такива кадри няма.” Към края на комунистическия режим вече открито се признава, че тези предимства имат реален отрицателен нравствен ефект.

- Какъв още е ефектът от привилегиите?

- Това е един от каналите, по който протича ерозията и „разяждането” на обществото - вместо да бъде общество на работниците и селяните (както предвижда марксистко-ленинската идеология), то постепенно се превръща в общество, в което ключовите позиции се овладяват от номенклатурата и „фалшивите” (купени, съблазнени, принудени) партийни членове.

От гледна точка на отделните млади хора социалното инженерство има значение в личните им биографии, облагодетелствайки или изкривявайки житейския им път. В един по-общ план те въздействат върху цялото общество - променят социалната му структура и стимулират неприемливи модели на поведение, като податливост на корупция, неуважение и неспазване на нормативните актове, морална неустойчивост.

Ема ИВАНОВА


             


Грандиозен скандал в УНСС: Преподаватели си правят гавра със студенти, ето как пишат оценки по геоикономика!

Студент разкри за огромен скандал в един от най-добрите ни университети - УНСС.

Прочетете думите му и направете изводите си сами. Публикуваме написаното от него без редакторска намеса: "Погнусен съм! 09.06.2017г. Европейски съюз. Република България. Университет за национално и световно стопанство. Изпит по "Геоикономика и регионално развитие". По предварително зададен график, изпитът започва в 13:00 часа. Всички сме в залата - студенти, квестори, квестори на квесторите и прочие, но не и преподавателят по специалността. След около 30 минутно закъснение се появява и тя, в целия си блясък и респект. Задава темите на различните групи, ругае по асистентите си и започва писане... След 5 минути отправя предложение на хората, които искат оценка Среден (3), да напуснат залата и да оставят празните си листта пред нея. Супер. 90% от залата си тръгва. Честно - замислих се и аз, но реших да остана. След още 10 минути бе отправено същото предложение и за оценка Добър (4). Оставаме само 4 човека, от които 2-ма бяха изгонени. Аз пиша, без самочувствието, че заслужавам висока оценка, а по-скоро с любопитсвтото какво съм научил по този предмет, като си мисля, че в най-лошия случай ще имам Среден (3). Поне заради това, че имам някакво солидно количество мастило върху листа си и заради положения труд. 30-тина минути след началото ни бе съобщено, че остават още 10 минути до края на изпита. Крайно недостатъчни. Почти един час по-рано от предварително регламентирания край - 15:00 часа. Предавам работата си и съм помолен да изчакам отвън. Минута по-късно съм повикан отново вътре. Обяснява ми се, че всичко, което съм написал е "разтягане на локуми" и ми се поставя оценка Слаб (2). Страхотно! Мотивиран съм да уча още повече! Да, ама не. Около 20 000 студента се обучават в УНСС, много ми е интересно колко от тях минават тихомълком обезглавени от подобни преподаватели като моята, която всъщност е ръководител на катедрата си... Потърсих правата си в администрацията на университета, а отговорът там беше: "Ние нищо не можем да направим". Е да, но аз знам, че можете. Още повече - знам, че мога да направя нещо аз и ще го направя. Защото не съм от тихомълкомо-навидащите глави. Защото няма да позволя на един мразещ живота си преподавател, да разваля приятния вкус на живота ми.











Няма коментари:

Публикуване на коментар