Последователи

събота, 14 март 2015 г.

Пара върховна Пашянти лъчезарна Мадхяма сюблимно фина Вайкхари акустична форма на БРАХМАН

 Всеки материален процес който е осъзнат от нас ние означаваме обличаме със съответните мисли и понятия т е с думи и звукове Всъщност ако ние не сме определили даден процес с думи той не съществува за нашето съзнание и за самите нас Едва когато го назовем ние осъзнаваме и различаваме дадено нещо Това е проява на силата Шакти да означава с думи различни обекти Всяка мисъл в своя зародиш е една спяща васана едно спящо желание Това е Бинду Когато васаната се прояви като мисъл това е Нада Когато мисълта загуби своята доминираща сила тя остава някакви впечатления които се превръщат в нови васани Това е Биджа Всяка мисъл от своя страна е съставена от думи Същият тристепенен трансформационен процес се отнася до отделните думи Всяка дума в своя не проявен вид е скрита дълбоко в съзнанието във вид на Бинду Когато изплува от своята латентна форма и се прояви тя изпълнява ролята на Нада Когато изпълни своето предназначение като играе определена роля в мисълта изречението тя става зародиш семе или Биджа от който възникват други думи И накрая всяка дума се състои от звукове Същият тристепенен трансформационен процес се отнася до отделните звукове Всеки звук съществува като идея в не проявена форма дълбоко в подсъзнанието и се нарича Бинду Когато възникне и бъде осъзнат се нарича Нада когато стане причина от него да възникнат други звукове той се превръща в Биджа.Има четири форми на проява на звука които са основни и всеобщо приети в Кундалини Йога Пара върховна Пашянти лъчезарна Мадхяма сюблимно фина Вайкхари акустична И разбира се да имаме предвид че когато говорим за звук трябва да разбираме проява на съзнание Звук не в смисъл физическото трептене а танматрата звук І ПАРА върховна форма на звук Това е най непроявената най слабо изявената форма на звук Тук идеята за звук съществува в спяща каузална форма Например ние знаем какво точно е звукът до но ако в момента не мислим за този звук той е в не проявена форма Думата стол също не е изявена ако ние не мислим за стол Едва когато думата завладее съзнанието едва тогава тя е в изявена форма Самите думи вече казахме са съставени от звуци А Б В и т н В санскритския език разбира се азбуката е различна но принципът е същият Всяка буква и нейният съответстващ звук произхождат от един първоначален звук Пранавата ОМ кара Самият ОМ също произхожда от едно неизявено или причинно състояние Това причинно състояние от което произлиза ОМ се нарича Пара Това е идеята за звук независимо какъв е той Тази идея когато не е проявена е най фичната проява на Съзнание Когато всички видове идеи за звук са сведени до тази спяща или неизявена форма тогава имаме Пара Шабда На практика това означава че втората сигнална система е напълно изключена няма никаква мисъл в ума на йогина В Нада Бинду Упанишада се казва Умът съществува до тогава докато има звук но след неговото на звука спиране настъпва състоянието Унмани тоест състояние на съзнанието отвъд умствено или над умствено На тази степен Чистото съзнание Брахман се е отъждествило със зародишната форма на идеята за звук и се нарича Шабда брахман Всички идеи мисли съществуват в своята зародишна форма В тази степен Кундалини и Шабда брахман са едно и също нещо Тук нейната сила или шакти се нарича дхвани Това е звуковата субстанция от която по късно ще се развият по грубите форми на елемента пространство акаша и останалите елементи В Шабда Брахман вече съществува една организираност но в латентна форма на бъдещият звук Тази организираност или Принцип на Актуализация на звука се нарича Камакала Върховният Бинду най висшата и концентрирана сила или шакти преди неговата проява като творческа сила съществува в една потенциална тройна организираност символично изобразявана като триъгълник в муладхара чакра Това са 1 Второстепенният Бинду обусловеното съзнание в своята концентрирана и не проявена форма 2 Нада енергетичната точка на звукова радиация от която ще произлязат различните звукови матрични форми 3 Биджа звуковите спецификационни точки които са се обособили от Нада ІІ ПАШЯНТИ лъчезарна Когато обстоятелствата са подходящи за проявата на васаните концентрираната енергия в Върховният Бинду избухва в едно ново създаващо творческо начало един първоначален звук обединяващ в себе си всички останали звуци Тази звукова сила шабда шакти се нарича Пранава Това е звукът Ом в неговата най първоначална форма която може да се чуе от йогина чиито нади са пречистени Пречистване на надите означава че по тях не текат енергиите на праните на себичните желания на идентификация със собствените мисли няма привързаност няма харесвам и не харесвам рага двеша и т н Какво представлява този звук Според множество съвременни интерпретации това е звук с много висока честота Трудно е да се докаже подобна теория Древните риши едва ли са имали технологията за да изчисляват броят на трептенията и едва ли са разделяли звукът на инфразвук и ултразвук Когато човек се намира в състояние на медитация тоест мислите са сведени до минимум и йогинът се намира в пълна тишина дори и да не е много напреднал той започва да чува вътрешният звук ОМ Каква е причината за да се чува такова бръмчене или пищене е въпрос на медицината и психологията да разгадаят тази тайна От моята личната опитност ми се струва че може да се направи едно сравнение с електрическия усилвател на някаква звукова уредба Нека си представим че имаме към нея включени тон колони и силата на усилвателя е доведена до крайност Ако се подаде някакъв сигнал към усилвателят то той ще бъде усилен многократно и ще се чуе от високоговорителите като силно звучаща музика например Ако обаче няма захранване с абсолютно никакъв сигнал тогава се чува едно бръмчене от тон колоните Това бръмчене или брум е добре известно на специалистите електротехници и то се дължи на факта че вътре в усилвателя въпреки че няма сигнал за усилване все пак има слаби токови напрежения които биват усилени многократно и предизвикват този шум Възможно е нещо подобно да става и в мозъкът на човек Мозъкът по принцип не може да бъде изключен в него винаги има някакви огнища на възбуда Тоест винаги човек може да чуе един вид бръмчене или брум на мозъка Когато има външни звуци е невъзможно да се чуе подобен звук от начинаещ йогин Но когато йогинът се намира в обстановка на пълна тишина тогава е възможно да се чуе това вътрешно бръмчене Причината поради която обикновеният човек който не трениран в йога не чува този вътрешен звук е много проста Този брум на мозъка звучи непрестанно защото мозъкът никога не се изключва Поради това ние сме свикнали до толкова с него че не го забелязваме Мозъкът се е научил да компенсира и коригира постоянното бръмчене и то не само че не ни прави впечатление но ние дори и не можем да го забележим Разбира се когато човек има високо кръвно или някакво болестно състояние това бръмчене на мозъкът е лесно забележимо и е добре известно на медицината Но ако човек е в съвършено здраве е необходимо да се концентрира и за забележи че този звук е винаги там вътре в съзнанието По подобен начин ние не можем да забележим сляпото петно в очите си Във всяко око почти в самият център има по едно сляпо петно с което не можем да виждаме Това е все едно да имаме постоянно пред очите си едно препятствие Ние до толкова сме свикнали с тези слепи петна в нашите очи че е нужна специална тренировка и упражнения за да можем да ги забележим тоест да осъзнаем тяхното съществуване Мозъкът се е научил да компенсира и въпреки че ние постоянно недовиждаме с очите си ние не сме в състояние да повярваме дори че подобен недостатък съществува По същият начин възможно е със специални упражнения и тренировка човек да се научи да чува вътрешният звук на мозъка си Онова което е интересно е че този звук може да мени своята чистота Може да чуваме звука с висок тон или с нисък тон Колкото по малко мисли има в ума колкото е по успокоен човек толкова е по висока честотата на този звук Това става като мерило за практикуващият Йогин Когато звукът който той чува е с ниска честота това означава че в него все още има много мисли звучащи в подсъзнанието му И обратно когато този звук е с висока честота това означава е в неговото подсъзнание има по малко активности Обикновено е лесно човек да забележи когато на повърхността на ума бушуват много мисли но когато те бушуват в подсъзнанието е много трудно да се забележи такава активност Но йогинът след като се научи да чува вътрешният звук този звук става като мерило за него Колкото по висока е честотата толкова по спокоен е умът В Нада Бинду упанишада се казва В началото този звук е като шумът на океана след това е като шум на буреносни облаци след това е като шум на Мриданга двоен тъпан като звук на Мардала или Бхери единичен тъпан на камбана на тромпет на Тала чинели на флейта на Вина на жужене на пчели Колкото по спокоен става умът толкова звукът става с по висока чистота докато изчезне напълно тоест Пранава се връща обратно в не проявеното Бинду Аз съм имал възможност с кратка тренировка да обуча множество хора на тази йогистка практика и без изключение всички ученици са успявали да чуят вътрешният звук Но мисля че дори и без пряк контакт с ученик е възможно да се усвои тази практика Упражнението което се препоръчва е Йони Мудра Когато този звук се проявява все повече и повече в него се обособяват трите фази или трите Биджа семе на А О и М На това ниво силата шакти звукът шабда и неговото означение Брахман са слети в едно и не се различават като отделни обекти отделни единици Много много много важно е да се запомни разбере практикува и да се почувства накрая в медитация следното твърдение Ом е едновременно обекта на означение означаващата дума и силата на съзнанието да дава означение на предмети и обекти Всички останали думи са знак на даден предмет или явление Думата маса не е масата С нея означаваме само предмета маса Има голяма разлика между предмета и думата която го означава Но при Ом не е така ОМ е едновременно и предмета и неговото означение Ом е Брахман и ом е означението на Брахман Това е споменато на много места в писанията включително и в Йога сутрите на Патанджали които ще разгледаме по късно ІІІ МАДХЯМА сюблимно фина Това е следващата трета степен на развитие на звука в по груба и материална форма Разбира се това е и следващата степен на обусловеност на съзнанието Тук Пранавата ОМ преминава от единна унифицирана звукова форма в едно диференциране и разделяне на множество отделни различни звукови форми Тези звукови форми са основните звукове Матрика от които се обособява азбуката на санскритския език Звукът на ОМ в своята втората степен на изява Пашянти се явява като Бинду тоест зародиш от който възниква диференцираното разнообразие на множеството отделни звукове Нада в третата степен Мадхяма Древните индийски граматици са създали на тази основа азбуката на санскритския език и са отишли до самата крайност като са създали букви за звукове които на практика не съществуват и не се употребяват във всекидневната реч Дългото Лр например е изкуствено въведено за симетрия и не се използва никъде другаде освен за съставянето на мантри Самите тези звукове стават Биджа тоест семе за следващото проявление на звукът в по грубите форми на звукосъчетания думи възприятия разсъждения и т н Матрика та тоест звуковата единица отделната буква е съставена от трите фундаментални части Биджа Нада и Бинду Биджа та това е специфичният звук на отделна буква който е пречистен и не е смесен с останали звукове Когато се медитира върху дадена Матрика Биджа посредством Нада става едно префиняване на звука и той стига своята каузална форма на Бинду Така се казва че Биджа винаги се съпровожда от Нада Бинду Например дългата гласна А Тя като чист звук може да бъде биджа тоест семе от което се образуват други звукове В същото време повтаряме мисленно звука А ние може да префиним този звук правим НАДА и посредством наблюдение да видим че той произлиза от късият звук А Късият звук А се явява като Бинду каузална причина за възникването на дългият звук А За да се обясни по добре произхода на буквите една от друга трябва да се познава граматиката на санскритски език и как се образуват буквите Например има някой основни гласни от които се образуват останалите гласни Съгласните пък се образуват като се сложи преграда на дъха Самите съгласни не могат да бъдат изречени без помощта на гласна Всички тези букви произлизат една от друга по познатият цикъл Биджа Нада Бинду За правилната медитация върху произхода на звуковете е абсолютно необходимо да се познава добре санскрит Тук по долу даваме само бегла представа за произхода на буквите една от друга по цикъла Биджа Нада Бинду Матрика Биджите или Шакти както още се наричат са 50 на брой толкова колкото са буквите на санскритската азбука и те се разде лят на две групи принципни и подчинени Принципните Биджи това са гласните Свара буквално тон звук Гласните притежават силата да активират съгласните Самите съгласни пък се използват за декорация на гласните и затова се наричат Вянджана буквално декорация украса И действително без помощта на гласна буква не е възможно да се изрече съгласна буква Това е важен принцип в санскритския език на който се обръща специално внимание от древните граматици Съгласните могат да бъдат изречени само когато до тях има гласна която да ги акти вира Това е вярно дори и в тяхната фина форма на проява като мисъл Ние не можем да си мислим за съгласна буква без при това да употребим гласна която да я активизира Тук трябва да отбележим че има доста разлика между българската граматика и санскритската където например звуковете Р и Л се смятат за гласни Самите принципни гласни са и се разделят на къси Храсва дълги Диргха и удължени Плута които се използват повече във ведите Три от тях са основни А И У и на тях съответствуват дългите А И У От основните гласни се образуват съставните гласни Е АЙ О АУ Има още две прости гласни които също имат дълга и къса форма Л и Р Към тези четиринадесет гласни се прибавят още две Анусвара буквално след гласна образува се от гласна като към нея се прибавя М накрая и устните се затварят напълно като М то става носово Например към А става АМ към О става ОМ и т н Висарга буквално емисия и се образува от гласна като към нея се прибавя накрая едно безгласно придихание Х Например към А става АХА към У става УХУ и т н Последните две се използват по скоро за благозвучие на речта Така броят на всички гласни са 16 Това са 16 Шакти или Матрика Или 16 форми на съзнание или 16 прояви на Кундалини Съгласните от своя страна се разделят на пет групи в зависимост от това къде точно са произведени 1 Гутурални Кантя произведени от допира на задната част на езика към най вътрешната част на небцето 2 Палатални Талавя възпроизведени от небцето 3 Церебрални Мурдханя възпроизведени от подгъване на езика към небцето 4 Дентални Дантя възпроизведени от зъбите 5 Лабиални Оштхя възпроизведени от устните Техният брой е 25 Има също четири полугласни Антахастха пет сибилант съскащи Ушман две от които практически не се използват И накрая последната съгласна ХА Теоретически броят на санскритските букви е 52 но на практика за писане и говорене се използват само 48 от тях Останалите се срещат много рядко или никога В кундалини Йога и в системата за чакрите се използват обикновенно 50 от буквите Най важните характеристики на Матрика Биджите са 1 Матрика Биджите съдържат в себе си трите гуни Бинду е проява на Сатва Нада на Раджас и Биджа на Тамас 2 Матрика Биджите могат да отидат отвъд трите гуни когато биват сведени до принципната идея за звук неизявения Ом кара 3 Матрика Биджите притежават трите сили на осъзнаване желание и действие 4 Матрика Биджите се състоят от Нада Бинду и Биджа 5 Матрика Биджите имат като съответствие петте форми на Деви божества на съответните пет елемента Брахма Вишну Рудра Иша Садашива Те ще бъдат обяснени по долу когато разглеждаме Чакрите 6 На Матрика Биджите съответствуват петте форми на жизнена и мотивационна енергия Прана Апана Самана Удана Вяна 7 Матрика Биджите са основата на четирите форми на знание 1 Духовно знание от най високото ниво на Бинду 2 Знание за Танматрите и Махабхутите 3 Свръхсетивно или интуитивно познание 4 Знание на нивото на сетивните органи Тези звуко форми не са безжизнени букви Те са от природата на съзнание и сила Варни те буквите са от А до Кша азбуката и те са Шива съзнание и Шакти сила Тези Варна са Брахман и те са вечни Канкаламалинитантра 1 1 Матрика е жива сила и е във формата на Мантра Камадхенутантра 10 12 Петдесет Матрика възникват от Нада в правилен ред Вишвасаратантра 1 4 Звукът КА е самата Кундалини Кундалини е във формата на 50 Шабда Матрика Гаятритантра 3 148 Кундалини е във формата на 50 звука тя е Нада и Бинду тя е от природата на съзнание тя е пракрити Гаятритантра 3 132 Петдесетте Матрика Шакти се наричат Джнана Мала герлянда или броеница на духовното знание Гаятритантра ВАЙКХАРИ акустична Това е последната най груба форма на звукът Шабда Този звук може да се чуе от ухото на обикновеният човек и той се разделя на пет групи 1 Групата на различните езици на говорното изразяване с думи на философско и духовно ниво на нивото на светските науки изкуство поезия песен със думи и обикновен всекидневен разговор 2 Звук от музикални инструменти или пеене без употреба на думи 3 Звукове произведени от животни 4 Звукове в природата 5 Изкуствено произведени звукове Едва накрая ще се върнем отново на определението за Шабда звук Всичките горни понятия които разгледахме като Нада биджа бинду прана и т н са вид Шабда При това Шабда е съзнание От това се вижда че Шабда е много комплексно и широко понятие и съвсем не подхожда да се преведе само с думата звук Подобно е положението с всички ключови понятия в индийската философия и затова е по добре да се заучат в тяхната санскритска форма.Преди да започнем с кратко описание на всяка чакра по отделно ще посочим някой общи неща за всички чакри ще обясним още някой важни основни понятия Но преди това мисля че е нужно да се спомена някой отклонения от кундалини йога които са широко разпространени и стават не само пречка в йога но в същност отклоняват и връщат йогинът в обратната посока В днешно време има много учители по Йога особено на запад които разпространяват някакъв вид мистична интерпретация на системата за Чакрите без да имат дори бегла представа за тяхното истинско значение и техният символизъм Не е правилно обаче да бъдат порицавани тъй като тази заблуда това погрешно тълкуване има своята дълга история и започва още от най древни времена Тайните тантрически практики които са предизвиквали учудване отвращение страх и суеверие в хората от всички времена е трябвало да бъдат скривани и да не бъдат показвани направо на обикновеният човек В тантра например често се е използвал метода на директна противопоставяне с проблема Ако човек изпитва някаква фобия например страх от насекоми на него може да му се препоръча да ги държи в ръцете си След като той изпита многократно директен контакт с насекомите той ще може да види причините за своите страхове и да се освободи от тях В Тантра има разработени 64 тайни практики които целят човек да се срещне директно със абсолютно всички видове фобии изкривени вярвания наложени от обществото психически разстройства а също така цялата гама от привързаност които обикновено човек развива в живота си Някой от тях целят предизвикване на отвращение други на халюцинации трети на страх четвърти на любов и привързаност и т н Когато йогинът успее да ги преодолее тоест да не се влияе от тях нито да изпитва отвращение нито пък да изпитва желание за да ги притежава тогава той като че ли израства над тях освобождава се от тяхното влияние За съжаление обаче по често на тези практики се е гледало от мистичната страна като вид магьосничество вид религия Обръщало се е внимание на халюцинациите като на средство да се контактува с отвъдният свят начин да се правят магии и т н От друга страна в продължение на хиляди години за тях се е говорило по символичен начин Символът е помагал да се запомни по лесно смисъла и значението на техниката Самото знание което тези практики разкриват е също обект на символизъм Не защото трябва да се пази в тайна Тук причината е съвсем друга Това знание просто не може да бъде предадено с обикновени езикови средства Това е знанието за Абсолюта знание което не може да бъде описано или предадено с думи Така отново се е наложило да се употребяват символи След като дадена практика бъде усвоена и правилно приложена се разбира нейното истинско значение постига се целта и символът се саморазкрива на ученика Когато със зараждането на масовизираната теософия на запад от Блаватска започва едно свободно разпространение на тайните знания на изтока преди нея индуските философски идеи са били достъпни само за високо ерудирано малцинство от хората на запад заедно с това разпространение започва и една масова заблуда и погрешни тълкования в днешно време Всичките символи всички състояния на халюцинация които се използват в тантра стават обект на неправилно тълкуване и злоупотреба Блаватска и нейните съидейници откриват един нов вид бизнес на запад бизнеса на масовия спиритуализъм от който се трупат огромни печалби на основата на принципа по малко но от много хора Разбира се тези големи печалби донасят със себе си и борба за влияние борба за последователи За да могат да привлекат повече и повече последователи на своя страна тези пионери в масовото разпространение на спиритуализма се подават на изкушението да залъгват с фантазии и свръхестествени факти своите ученици Започва едно съревнование между учителите кой колко чудеса може да прави Това разбира се има бързи резултати привлича много хора които се обособяват в разни секти и т н Но резултатите са нетрайни хората насочват вниманието и усилията си в погрешна посока и рано или късно се разочароват В края на своята кариера Блаватска с горчивина признава че нищо не нанася по тежки поражения на чистотата и духовната извисеност тези философски системи от скриването изопачаването погрешното интерпретиране на истината и особено украсяването им със свръхестествени чудесии За съжаление тя след като отваря един път кутията на Пандора и дава път на масовия мистицизъм връщане назад няма След Блаватска по света се ширят безброй гуру които вършат какви ли не чудеса и привличат лековерни последователи Този масов бизнес на духовна основа отново се засилва през 60 те години когато хипитата нахлуват в Индия Поощрявани от небезизвестни гуровци например Махараши Махеш Йоги чийто прякорът е бил Махараши Хашиш Йоги който открива известния фестивал в Уъдстоук в САЩ те преоткриват някой от тайните практики на тантризма за използването на различни опиати Тук ще се отклоним за малко за да кажем няколко думи за използването на опиати Тантрическите учители от древни времена са знаели че ако се даде някакъв опиат на ученика когато той е готов психически това може да му помогне да се освободи от някакъв умствен проблем или разстройство Някой древни тантрически школи са използвали различни химически вещества да сведат движенията на ума до минимум да спрат идентификациите на чистото съзнание с васаните с желанията да помогнат по този начин на ученика по бързо да отхвърли илюзиите за собственото си аз ахамкара да надрасне илюзиите си и пристрастяванията си В същност вземането на наркотични вещества за постигане на вътрешен мир и промяна на начина на мислене е било използвано от всички древни народи и примитивни и племена Тези факти не са убягнали от модерната западна психология През 60 години използването LSD е редовна практика в модерното психиатрично лечение На пациента давали известна доза LSD а след това разговаряли и обсъждали личните му проблеми Например пристрастяване към алкохол По време на разговора тъй като умът на пациента е напълно отпуснат той като че ли успява да види собствената си грешка да стане по обективен спрямо себе си и дори само се една единствена визитация пациента е успявал да се освободи от вредният навик Докато ако е трябвало да се посещава обикновена визитация при психоаналитик са били нужни месеци и дълги часове разговор с лекаря за да се получат същите резултати Тъй като резултатите не винаги били налице и главно заради създалото се негативно отношение към използването на наркотици поради опасностите свързани с появата на съответната наркотична зависимост и пристрастяването към тях тази практика е била забранена в началото на 70 години в САЩ и другите западни страни Едва напоследък се препоръчва да се поднови този вид практика но има голяма съпротива от мнозинството от медицинските лица за да не се злоупотребява от лекаря с пациента който е в изключително деликатна позиция лесно се подвежда във всяка посока и т н Както и да е когато хипитата през 60 години нахлуват в Индия и се срещат с безбройните Садху пушат Ганджи марихуана с тях и започват да употребяват различни наркотици за да изпитат духовно издигане Болшинството от тях не познават изобщо ученията на йога и веданта Те са насърчавани от неуките си учители да практикуват като наблюдават своите халюцинации Тези видения които те получават в следствие на наркотиците стават предмет на техните духовни търсения Колкото повече видения и халюцинации те имат толкова повече те се смятат за напреднали Същите тези състояния могат разбира се да се получат и в следствие дълга практика на Хатха Йога техниките но само след дългогодишна практика на азаните и пранаяма Хипитата намерели лесният път започват да тълкуват тези състояние и техните индийски Гуровци ги насърчават в това по начин който е характерен за теософското общество на Блаватска Например след вземането на наркотици промяната на цветовете ореола около различните предмети и т н те обясняват като развита способност да се наблюдавало аурата В зависимост от интензивността на излъчването пък можело да се определи какво е здравословното състояние и т н Те се обучават да виждат различните чакри губят часове в наблюдение на тези видения и се стремят да ги интерпретират В днешно време последователите на Ню Ейдж се явява едно продължение на хипитата от 60 те години Всички те водят безсмислени спорове за това къде точно и какъв цвят има дадена Чакра или Нади какво става като се събуди дадена чакра какви видения човек има как може да се предскаже бъдещето как могат да се придвижват с помощта на ума предмети и т н Много от тези учители си приписват свръхестествени способности и много хора наивно им вярват Най добрият пример за това е Юри Гелер който става милионер благодарение на способността си да извива лъжици само с помощта на ума На запад особено има голямо число хора сред тях и такива супер звезди като Майкъл Джаксън които вярват на господин Гелер и неговите трикове да спира часовници да извива лъжици да променя посоката на компаса т н Пишат се дебели томове литература и се издават в голям тираж защото има добър прием сред читателите Самите читатели търсят тези неща четат и вярват в тях така както четат и приемат новините и сензациите в медиите Този глад за мистичното и свръхестественото се подхранва от нови и нови вълни от гуровци от Индия които разпространяват лесният начин за духовен напредък Какво е правилното отношение към тези чудесии и свръхестествени явления Има две възможности те или са истина или са заблуда Но дори и да приемем че такива твърдения са истина те не са и не трябва да стават обект на Лая йога или на какъвто и да е вид йога Целта на йога не е да се занимава с чудеса Ако са истина те вече са обект на изследване от частните науки и рано или късно техният механизъм ще бъде разгадан Кундалини Йога както всички останали видове йога има за цел постигане на знание за Брахман същинският АЗ Абсолютната Реалност Това е Чистото Съзнание което не може да бъде обект на познание То е онова което познава то е принципа на познание Така както клещите могат да хванат всичко но не могат да хванат самите себе си по същият начин Брахман може да познае всичко но не може да познае сам себе си Всичко което йогинът вижда осезава чувства и т н дори тези свръхестествени явления всичко това принадлежи на света на Мая на илюзорният свят на двойките противоположности Затова всичко което виждаме усещаме възприемаме със сетивата или по интуиция принадлежи на светът на двойките противоположности С Йога се изследва не Онова което се вижда С йога се изследва Онова СЪС което се вижда Дори тези неща които виждаме в състояние на самадхи не са нищо друго освен комбинация на фините елементи танматрите И следователно всичко което виждаме може да стане обект на изследване на частните науки Но то не трябва да бъде предмет на Йога Някой казват че виждат Буда или Кришна или Христос различните чакри астралното тяло и т н и т н всички тези видения нямат нищо общо с истинската духовност Те са сбор от фините елементи игра на ума Онова с което виждаме тези неща съзнанието то е което трябва да стане обект на изследване и духовност С това предисловие което е абсолютно необходимо за правилно разбиране на чакрите за да се различи от широкоразпространените интерпретации споменати по горе нека да преминем към тяхното обяснение Тук ще се спрем на седемте основни чакри въпреки че броят на чакрите споменати в писанията е по голям Самото описание на Чакрите ще бъде съвсем схематично и бегло тъй като това не е предмет на тази книга Тук даваме само ключа за тълкуване и разбиране на чакра системата за подробното им описание и начин за практикуване читателят не трябва да ползва дадения тук материал а да се насочи към специализирана в това отношение литература и да намери учител И още нещо в допълнение Кундалини йога не е йога с която да се гледа аурата наблюдават цветовете на чакрите и т н Теоретически това е сериозно изучаване на санскритски език изучаване на символизма изучаване на философията Практическата страна на Кундалини йога е изключително сложна и не трябва да се пристъпва към нея без опитен учител Употребата на специални дихателни упражнения на азани мудри и бандхи както и употребата на наркотични вещества не трябва да се прави без учител Най важният принцип при обяснение на Чакрите е да се има предвид че те са степени на съзнанието което преминава от обусловено към необусловено и обратно С тази основна мисъл трябва да се четат всички обяснения по нататък Първо ще изброим някой характеристики които са общи за всички чакри Във всяка чакра има споменати по две главни господствуващи божества мъжко и женско Мъжкото божество това е пасивният елемент в чакрата То е представител на степента на пречистване на съзнанието което йогинът може да достигне на нивото на тази чакра Онази степен на изпразване на съзнанието до което може да достигне йогинът в медитация Във всяка чакра йогинът може да постигне различна степен на пречистване или изпразване на обусловеното съзнание от различни мисловни вибрации Това е мъжкото божество То служи като екран върху който може да се прожектира филма на външния свят от индриите сетивата Колкото по бял и чист е екранът толкова по точно може да се прожектира филма Ако екранът е замърсен или върху него има някакви фигури то при прожекция върху такъв екран ще бъде трудно да се различи и разбере каква е точно картината По същият начин от тази степен на пречистване на съзнанието се създава дистанция между феноменалният свят и идеята за Брахман Молим читателите да забележат разликата Става въпрос не за Брахман а идеята която йогинът има за Брахман Това е Мъжкото божество само едно приближение към Чистото Съзнание От това ниво на съзнание йогинът може да наблюдава безпристрастно без да се идентифицира без да осъжда без да създава концепции без да разделя и умножава двойките противоположности Женското божество е активният елемент в чакрата Това е онази степен на освобождение на съзнанието което йогинът е постигнал и с което той мисли действа възприема Това е представител на Шакти силата на съзнанието да означава с думи различни неща от недиференцираната Реалност Шакти е проява на Кундалини тоест на обусловеното съзнание На всяка чакра съответства определена обусловеност на съзнанието с което йогинът се идентифицира и не може да различи феноменалният свят на двойките противоположности от Брахман Това е тоталната сума от идентификации онези позиции от които йогинът взема решение различава действува и т н Всички негови преднамерени действия биват контролирани от Шакти в тази чакра Това е обусловеното съзнание на йогинът успял да издигне Кундалини до съответната чакра. Принцип за Финото и Грубото. Съгласно този принцип татвите са подредени по степен на тяхната грубост и възможност да проникват Редът е следният Най виното и най всепроникващото това е Атман По груби и по малко проникващи от него са както следва Авякта това е непроявеното тоест васаните спящите тенденции Будхи интлектът Ахамкара егоистичният принцип Манас чувственият ум фините елементи Танматрата Шабда идеята за звук Танматрата Спарша идеята за допир Танматрата Рупа идеята за форма и цвят Танматрата Раса идеята за вкус Танматрата Гандха идеята за мирис грубите елементи Акаша пространство Ваю въздух Агни огън Апас вода Притхви земя Джнана индриите осезателните органи Шротра уши и слух Твак кожа и допир Чакшу очи и зрение Джихва език и вкусово осезание Гхрана нос и обоняние Карма индриите органите за действие Вак език за говор реч Пани ръце Пада крака Упастха органи за възпроизвеждане Паю анус и органи за отделяне на урина Съгласно този принцип има две условия 1 Първо условие От по финото произлиза по грубото Общите правила са От сатвичната част на петте танматри фините елементи се обособява антакарана вътрешния инструмент чита памет ахамкара егоистичния принцип манас ума емоции чувства будхи интелект дискриминиране От раджастичната част на петте танматри се обособяват петте прани прана апана вияна удана самана От сатвичната част на всяка танматра се обособява нейната съответствуваща жнана индрия осезателен орган От раджастичната част на всяка танматра се обособява нейната съответствуваща карма индрия орган на действие От тамастичната част на всяка танматра се обособява всяка следваща по груба От Тамастичната част на Шабда се обособява Спарша От Тамастичната част на Спарша се обособява Рупа От Тамастичната част на Рупа се обособява Раса От Тамастичната част на Раса се обособява Гандха 2 Второ условие По грубото ТРЯБВА се контролира с по финото На практика се вземат под внимание само трите главни тялото умът и интелектът кая манас и будхи Това означава че тялото трябва да се контролира от манас тоест ума Ума манас трябва да се контролира от Будхи интелекта Много често обаче става обратното Разумът и ума служат на тялото и сетивата Сетивните удоволствия са тези които са водещите в нашите мотиви и нашите действия Разумното остава на заден план за сметка на дребни сетивни удоволствия Човек попада под контрола на собствените си сетива Умът и разумът започват да служат за тяхното задоволяване В Катха Упанишада  

Няма коментари:

Публикуване на коментар